Tämä on rentoutus, mutta ehkä vielä enemmän matka omiin tunteisiin. Se auttaa erottelemaan tunteita ja keskittymään niihin kaikkiin sekä hyväksymään kaikenleiset tunteet.
Matkan voi toteuttaa maaten tai istuen.
Tämä matka sopii hyvin myös aikuisille.

Tämän matkan voi myös pilkkoa pienempiin osiin ja käsitellä vain yhtä tunnetta kerrallaan. Silloin lue ensimmäinen kappale, sen jälkeen käsiteltävä tunne ja lopuksi lopetus.
Erottelen eri tunteet *-merkillä helpottamaan niiden erottelua.

Jatkotyöskentelynä voi esimerkiksi piirtää/maalata/askarrella jonkun omista tunteistaan.

Ota hyvä asento ja sulje silmäsi. Me lähdemme nyt tutustumaan erilaisiin tunteisiin. Muistetaan että kaikilla on erilaisia hienoja tunteita ja jokaisen tunteet ovat oikeanlaisia juuri sellaisina kuin hän ne itse näkee ja kokee.

*

Kuvittele että olet todella iloinen. Ilo kutittelee sinua sisältä päin ja saa sinut melkein nauramaan.

Miltä ilo tuntuu?
Missä kohtaa kehoasi tunnet ilon kaikista eniten? Vai tuntuuko se kaikkialla?

Ota nyt ilo eteesi ilmaan leijumaan ja katsele sitä. Miltä sinun ilosi voisi näyttää?
Minkä värinen se on?

Onko ilosi jonkun tietyn muotoinen vai muuttaako se muotoaan?

Jos kokeilet koskettaa iloasi tuntuuko se lämpimältä vai kylmältä?

Pitääkö ilo jotain ääntä?

Miten se liikkuu? Onko se nopea ja liikkuvainen vai leijuuko se paikoillaan tai liikkuu rauhallisesti?

Katso miten kaunis ilosi on.

Ota ilo nyt takaisin itsellesi.

*

Nyt tunnustellaan pelkoa. Mieti jotain mikä vähän pelottaa sinua. Muista kuitenkin että tämä on vain tunne eikä se voi vahingoittaa sinua.

Missä kohtaa kehoasi pelko tuntuu? Onko se jaloissa, käsissä vai ehkä vatsassa? Tai jossain muualla?

Miltä pelko tuntuu? Tuntuuko että se saa sinut liikkumaan vai jähmetyttääkö se sinut paikoilleen?

Ota pelko nyt ulos ja aseta se eteesi leijumaan.
Katsele tarkkaan pelkoasi.

Minkä värinen pelkosi on?

Mikä on sen muoto vai vaihtaako se muotoaan?

Miten pelkosi liikkuu?

Onko pelolla joku oma ääni?

Kokeile koskettaa pelkoasi. Muista että se on vain tunne joka ei voi sinua vahingoittaa.
Kokeile tuntuuko se kylmältä vai lämpimältä?

Katso kuinka kaunis pelkosi on?

Ota pelko takaisin itsellesi. Sekin on arvokas tunne jota ei saa hukata.

*

Nyt tutustutaan suruun.

Mieti mikä tekee sinut surulliseksi ja miltä se tuntuu.

Missä kohtaa kehoasi suru asuu?
Miltä suru tuntuu?

Suru on arvokas tunne vaikka sen tunteminen ei aina tunnukaan hyvältä.

Ota nyt suru ulos sinusta eteesi leijumaan ja tarkastele sitä.

Katso sen väriä tai värejä?

Minkä muodon suru ottaa vai muuttaako se muotoaan?

Miten suru liikkuu vai onko se paikoillaan? Onko se hidas vai nopea liikkeissään?

Kokeile ojentaa kätesi ja kosketa surua. Miltä se tuntuu? Onko se kova vai pehmeä?
Tuntuuko suru kylmältä vai lämpimältä?

Katso kuinka kaunis pelkosi on.

Ota nyt pelkosi takaisin. Se on tärkeä osa sinua.

*

Kiukku tai viha on hurjan voimakas tunne. Koita löytää kiukku sisältäsi ja tunnustele missä kohtaa kehoasi viha ja kiukku tuntuu.

Miltä se tuntuu? Miltä tuntuu olla vihainen?

Ota kiukku nyt ulos itsestäsi ja aseta se eteesi leijumaan.

Minkä värinen kiukkusi on? Vai vaihtaako se väriä?

Minkä muotoinen koikku on vai muuttaako se muotoaan?

Jos kuuntelet niin kuuluuko kioukusta jotain ääntä?

Liikkuuko kiukkusi ja jos se liikkuu niin miten se liikkuu?

Tekeekö kiukku sinut vahvemmaksi vai heikommaksi?

Katso miten hurjan kauniilta kiukkusi näyttää siinä edessäsi?

Ojenna nyt kätesi ja kokeile koskettaa kiukkua. Tunnustele miltä se tuntuu kädessäsi?
Onko se kylmä vai lämmin? Tai ehkä polttavan kuuma?

Se on sinun oma kiukkusi. Ota se nyt takaisin itsellesi.

*

Viimeisenä käsittelemme rakkauden tunnetta. Rakkautta on välittää kavereista, tärkeistä aikuisista, lemmikkieläimistä.

Miltä rakkaus tuntuu kehossasi? Onko se kutitusta vai kuin halaus? Vai jotain ihan muuta?

Tuntuuko rakkaus kylmältä vai lämpimältä?

Missä kohtaa kehoa rakkaus tuntuu?

Ota nyt rakkaus ulos kehostasi ja aseta se eteesi leijumaan.

Minkä värinen ja muotoinen rakkautesi on? Vai vaihtaako se väriään ja muotoaan?

Katso miten se leijuu edessäsi? Rakkaudesta on helppo pitää, koska siitä tulee hyvä olo.
Katso mikä rakkaudessa on kaikista kauneinta.

Kokeile nyt koskettaa rakkautta. Miltä se tuntuu kädessä?
Onko se kylmä vai lämmin?

Ota nyt rakkaus takaisin ja talleta se sisällesi. Se on yksi sinun arvokkaista tunteistasi.

*

Vaikka ihan kaikki tunteet ovat yhtä arvokkaita joskus mikä tahansa tunne voi kasvaa liian isoksi kestää. Silloin on hyvä opetella rauhoittamaan tunteita ja puhaltamaan liian isoja tunteita ulos.
Lopetetaan tämä mielikuvitusmatka rauhoittumalla.
Hengitetään nenän kautta sisään ja puhalletaan suun kautta ulos.
Kuvittele että aina kun puhallat puhallat liian isoja tunteita ulos sinusta.
Hengittele ja puhaltele kunnes kaikki tunteet ovat ihan pieniä.

Kuvitettele että päällesi laskeutuu lämmin, painava rauhoittumisen peitto joka rauhoittaa sinua ja estää tunteita kasvamasta liian suuriksi.
Lepää pieni hetki peiton alla ja kuuntele musiikkia.

Nyt voit riisua rauhoittumisenpeiton pois päältäsi ja avata silmäsi.