Ben Hornigoldin aarre (Larppi)

Pelin säännöt ja valmistelut (tarkemmat ohjeet larppaamiseen sekä tarkemmat selitykset säännöistä löydät täältä)

-Valitkaa turvasana, jota käytetään jos pelissä oikeasti sattuu. Kun joku huutaa turvasanan kaikki keskeyttävät pelin ja toistavat sanan (varmistetaan, että kaikki kuulevat).
-Sopikaa säännöt aseiden käytölle ja haavoittumisille.
-Sopikaa offgame-merkki (esim. nyrkki otsalle), jota käytetään, jos haluaa jutella omana itsenään eikä hahmona.
-Määritelkää pelialueen rajat, joita ei ylitetä sekä se mitkä alueet ovat vettä ja miten veden voi ylittää.

Askarrellaan yhdessä aarrearkku ja siihen sisälle parhaaksi katsomianne aarteita. Leikkirahaa, koruja, karkkia tai mitä tahdotte. Laittakaa arkkuun myös lukko ja avain tai avauskoodi.
Halutessaan aikuinen voi lisätä arkkuun viestin. Esimerkiksi terveiset aarteen piilottajalta tai vaikka viestin, jonka mukaan aarre onkin kirottu.
Jakakaa roolit peliin ja halutessanne voitte valmistella rooliasut.

Ennen peliä aikuinen käy kätkemässä arkun hyvin pelialueelle kaupungin läheisyyteen. Myös avain kätketään pelialueelle.
Halutessaan voi piirtää aarrekartan aarteen ja vaimen sijainnista. Kartta annetaan sokealle merirosvolle tai jollekin muulle hahmolle, joka tietää enemmän aarteesta. Tai sitten kartta kätketään pelialueelle helpompaan paikkaan kuin avain ja aarre.
jos teillä ei ole karttaa miettikää joku vaikeahko vihje avaimen ja/tai aarteen kätköpaikasta. Se voi olla vaikka nuoli maassa, sanallinen vihje tai maahan jonoksi tippuneita jalokiviä/kolikoita.

Peli alkaa yhteisellä sääntöjen ja pelialueen läpikäymisellä, jonka jälkeen kaupunkilaiset siirtyvät kaupunkiin ja merirosvot laivalleen. Aikuinen hihkaisee pelin alkavan.

Pelin jälkeen
Muista pelin jälkeen rauhoittua yhdessä istumaan ja jutella siitä mitä kukakin teki pelissä, miltä pelaaminen tuntui ja purkamaan pelin tapahtumat. Samalla autetaan lapsia irrottautumaan rooleistaan.

Pelin jälkeen voidaan myös tutustua merirosvojen historiaan ja selvittää keitä olivat Ben Hornigold, Kalikoo Jack ja laivan nimessä esiintyvät Mary Reed ja Anne Bonny.


Hahmot (Voit halutessasi jättää osan hahmoista pois tai keksiä uusia ryhmän koon mukaan. Hahmot joiden on oltava mukana on merkitty tähdellä *.)

*Merirosvokapteeni Kalikoo Jack/Jackie johtaa merirosvojen joukkoa.
*Perämies ohjaa laivaa ja muuten toimii tavallisena merirosvona.
*Tähystäjä tähystää rantaa ja muuten toimii tavallisena merirosvona.
*Kansipoika luuttuaa kannen ja muuten toimii tavallisena merirosvona.
*Sokea merirosvo (suositus olla aikuisen hahmo) on vanha merikarhu, joka tietää suunnilleen aarteen sijainnin vaikka ei sitä muille kerrokaan ja voi tarvittaessa antaa vihjeitä.
Laivakokki laittaa ruuan ja toimii tavallisena merirosvona.
Laivakissa
Kaikki merirosvot (kissaa lukuunottamatta) ovat aseistettuja.

*Kuvernööri (pienten lasten kanssa, joko hän tai puoliso on aikuisen hahmo) johtaa satamakaupunkia.
*Kuvernöörin puoliso asuu kuvernöörin kanssa ja on myös johtavassa asemassa.
*Kuvernöörin lapsi joka tahtoisi liittyä merirosvoihin, mutta vanhemmat eivät anna lupaa.
*Lääkäri parantaa kaikki haavoittuneet olivatpa nämä merirosvoja tai kaupunkilaisia.
*Vartija 1 toimii kuvernöörin alaisuudessa ja on aseistettu.
Vartija 2, joka toimii kuvernöörin alaisuudessa ja on aseistettu.
Seppä takoo aseita ja hevosen kenkiä.
Kokki valmistaa kuvernöörille aterioita.
Tallimestari hoitaa hevosia.
Hevonen voi toimia ihmisille ratsuna.

Alkutilanne (voit lukea tämän pelaajille juuri ennen pelin alkua)

On yleisesti tiedossa, että satamakaupungin läheisyyteen on kätketty kapteeni Ben Hornigoldin aarre. Sitä on etsitty vuosikausia, mutta kukaan ei ole vielä onnistunut löytämään sitä.

On tavallinen sunnuntaiaamu kun Kalikoo Jackin/Jackien merirosvolaiva Mary-Anne on rantautumassa satamakaupunkiin. Tähystäjä huutaa märssykorista, että maata näkyvissä. Merirosvot ovat tulleet etsimään aarretta, josta ovat kuulleet puhuttavan.

Kun kaupungin vartija huomaa merirosvolaivan ja tekee hälyytyksen kaupunkilaisille tulee kiire löytää aarre ennen merirosvoja. Kaikki ryhtyvät kuvernöörin johdolla etsimään aarretta ja samalla yrittävät suojella kaupunkiaan merirosvoilta.